Binnen enkele dagen zien we Tom Hanks in Asteroid City (14/6), de nieuwe film van Wes Anderson. Op langere termijn maakt de wereldster zich echter grote zorgen voor zijn vak. En de naam van het gevaar klinkt al te bekend: artificiële intelligentie.
In een recent interview op de podcast van de Britse komiek Adam Buxton had de legendarische hoofdacteur uit Forrest Gump er het volgende over te zeggen: «De mensen zouden het ongetwijfeld merken als een acteur in een film vervangen werd door een AI-creatie. Maar de hamvraag is of het hen echt iets zou kunnen schelen. Als ik wilde, zou ik nu al een serie van 7 films kunnen pitchen met mezelf in de hoofdrol, waarin ik er voorgoed 32 jaar uitzie. Met de hulp van AI of deepfake-technologie kan iedereen zichzelf opnieuw creëren op om het even welke leeftijd.»
Acteurs zijn volgens hem ook niet de enige filmprofessionals die de toekomstige veranderingen met de nodige schrik tegemoetzien. «We hebben het al langer zien aankomen. We beseften begin deze eeuw al dat het op een dag mogelijk zou zijn om eentjes en nulletjes in een computer te transformeren in een menselijk gezicht en personage. Sindsdien is de computercapaciteit alleen een miljard keer groter geworden. En ik kan je zeggen dat er in alle vakbonden, agentschappen en advocatenkantoren discussies aan de gang zijn om de juridische bepalingen vast te leggen van het idee dat het gezicht en de stem de intellectuele eigendom van een acteur zijn. Het zal zeker een artistieke uitdaging zijn om met AI het realisme en de kwaliteit van echte acteurs te evenaren, maar het zal ook een juridische uitdaging zijn.»
Hanks is niet de enige die zich daar zorgen om maakt. Ook de acteurs die de Franse dubbing van films inspreken, hebben al van zich laten horen. Op het recente filmfestival van Cannes riepen verschillende vakbonden die hen vertegenwoordigen op om «het werk van de acteurs en de menselijke creativiteit in het algemeen te beschermen en de verwoesting tegen te gaan van een artistiek erfgoed dat doordrenkt is met creativiteit en emotie die geen enkele machine kan produceren. De Europese beleidsmakers moeten het systeem dat de rechten van performers beschermt dringend aanpassen.»
Tom Hanks weet natuurlijk waarover hij praat. Hij experimenteerde tenslotte 20 jaar geleden al met AI voor de animatiefilm The Polar Express, waarbij hij zijn vertolking helemaal liet inscannen in een computer. «Die film verzamelde een gigantische hoeveelheid van onze data in een computer», vertelt hij. «Dat was het prilste begin van de hele evolutie. Vandaag staan we zoveel verder. Het fenomeen moet ons dwingen om de nodige vragen te stellen. Als we het nog enkele jaren laten aanslepen, zal het onherroepelijk te laat zijn.»
Intussen blijft de man gewoon acteren, bijvoorbeeld in Wes Anderson nieuwste kleurrijke creatie Asteroid City. Daarin deelt Hanks — zonder een spatje artificiële intelligentie! — de generiek met onder meer Jason Schwartzman, Scarlett Johansson, Edward Norton, Steve Carell, Tilda Swinton en Margot Robbie. Bij ons in de zalen op 14 juni.