Cineville België is een succes en breidt uit!

Twee jaar na de lancering van Cineville in Brussel en één jaar na de intrede van de eerste bioscopen in Wallonië, is Cineville nu ook Vlaanderen van start gegaan. De Cineville Pass verschaft onbeperkte toegang tot een groeiend aantal onafhankelijke bioscopen in België, voor slechts 18€ per maand (21€ voor 26-plussers). Dankzij een trouw team dat avontuurlijke keuzes stimuleert, heeft Cineville de bioscoopervaring van reeds veel filmliefhebbers veranderd. En dit is nog maar het begin!

Geschiedenis

Cineville Belgium is een initiatief van vier Brusselse bioscopen – Galeries, Palace, Kinograph en Vendôme – die tijdens de coronacrisis de handen in elkaar sloegen om hun bezoekcijfers op creatieve wijze op te krikken. In 2021 begonnen ze aan de ontwikkeling van een formule voor onbeperkte toegang tot hun bioscopen, die de Cineville Pass zou worden.
Hierop volgde een publieksenquête die de interesse in een onbeperkte pas bevestigde en de bioscopen aanmoedigde om het project verder uit te werken. Voortbouwend op het succes van het Nederlandse voorbeeld werd de Belgische versie in de zomer van 2022 getest in de stichtende bioscopen als coöperatieve via de Belgian Arthouse Cinema Pass-structuur. In september van datzelfde jaar ging Cineville Belgium van start in zeven bioscopen in Brussel.

Doelstellingen

Omdat ze op de hoogte waren van het succes van het Nederlandse Cineville-initiatief – dat sinds 2008 bestaat en ondertussen meer dan 70 bioscopen en 90.000 abonnees telt – leek een Belgische versie de ideale oplossing om tegemoet te komen aan de vele uitdagingen van de hedendaagse bioscoopsector.

Cineville heeft de volgende doelen reeds bereikt:

  • Meer bezoekers in de aangesloten bioscopen. Naar schatting gaat een Cineville-abonnee 2 tot 3 keer per maand naar de bioscoop, terwijl het landelijk gemiddelde minder dan 2 bezoeken per jaar is. In 2023 bedroeg het aandeel Cineville-bezoekers in de aangesloten bioscopen ongeveer 20% en dit jaar is dat nu al meer dan 30%.
  • Het publiek van arthousebioscopen verjongen. Sinds de oprichting trekt Cineville een jong publiek aan, met een gemiddelde leeftijd van 35 jaar en een mediane leeftijd van 31 jaar. 70% van de abonnees is tussen de 20 en 39 jaar, en de leeftijdscategorie 20-29 jaar is goed voor 41% van de abonnees.
  • Diversiteit aanbod stimuleren. Aangezien Cineville-abonnees in stijgende lijn kiezen voor het uitdagendere aanbod, stelt de Pass bioscopen en distributeurs mee in staat om minder vanzelfsprekende films te blijven programmeren en uit te brengen.

Resultaten

Na twee jaar staat de teller op meer dan 8.500 abonnees en tegen het einde van het jaar willen ze de kaap van de 10.000 ronden, om tijdens het eerste kwartaal van 2025 die van de 12.000 te passeren.

De Cineville Pass kan ondertussen gebruikt worden in 21 bioscopen verspreid over de drie Gewesten (8 in Brussel, 7 in Vlaanderen en 6 in Wallonië), met in totaal 64 zalen. De komende maanden worden nog een aantal bioscopen aan het netwerk toegevoegd, waaronder KASKcinema in Gent, en Ciné4 in Nijvel.

In 2024 zijn de abonnees al meer dan 155.000 keer naar de bioscoop geweest, aanzienlijk meer dan in 2023, toen ze bijna 125.000 bezoeken haalden.

Cineville-evenementen

Om de Cineville-community springlevend te houden, organiseren ze samen met de aangesloten bioscopen verschillende evenementen: avant-premières met cast en crew, quizzen, sneakpreviews waarbij de kijkers niet weten welke film op het programma staat. En dit allemaal onder de noemer ‘Cineville Special’, waarbij abonnees gratis een extra persoon kunnen meebrengen.

Deze zomer lanceerden ze in Brussel ook de “Cineville Summer Challenge”: een maand lang moesten abonnees zo veel mogelijk verschillende bioscopen bezoeken, met verschillende prijzen, waaronder een privévoorstelling in een van de bioscopen uit het Cineville-netwerk. Met meer dan 520 deelnemers was het initiatief een daverend succes. Niet alleen omdat zo mensen andere bioscopen ontdekten, maar ook omdat zo het cinemabezoek een push kreeg in een doorgaans rustigere periode.

Nu Cineville in gans België aanwezig is, willen ze meer nationale evenementen organiseren. Dit zal voor het eerst het geval zijn met het in Cannes bekroonde ‘The Substance’ van Coralie Fargeat, die op 1 november in avant- première gaat in bioscopen in de drie Gewesten.

Nieuwe diensten

Het Belgische Cineville-team is in samenwerking met de Nederlandse ploeg voortdurend bezig met de verbetering van de dienstverlening. Zo werd in augustus een applicatie gelanceerd die beschikbaar is in de App Store en Google Play. De app biedt een overzicht van de vertoningstijden in alle aangesloten bioscopen, waarbij gefilterd kan worden op datum en locatie. Daarnaast vind je er informatie over de films die spelen, zoals de synopsis en trailer. En dit alles zonder advertenties. Een toekomstige update zal bovendien zorgen voor een gepersonaliseerd gedeelte met onder meer een digitale pas, je reeds bekeken films en een watchlist met films die je graag wilt zien.

Ook de website blijft evolueren, met als recente toevoeging een ‘magazine’-pagina met recensies en interviews van van mediapartners van beide kanten van de taalgrens: Surimpressions voor de Franstalige inhoud en Vertigo voor de Nederlandstalige. Er werden ook andere rubrieken ontwikkeld: een ‘festivals’-pagina met speciale programma’s voor abonnees, een online shop voor cadeaucheques, een pagina met informatie over de bioscopen die deel uitmaken van het Cineville-netwerk inclusief rolstoeltoegankelijkheid, enz.

Conclusie

Na het Nederlandse succesverhaal blijkt Cineville ook in België een echte ‘game changer’. De formule biedt een innovatieve en duurzame oplossing voor de uitdagingen waarmee de bioscoopsector dezer dagen geconfronteerd wordt. Niet alleen de cinema-uitbaters plukken er de vruchten van, maar ook de distributeurs, de producenten en uiteindelijk de regisseurs en bij uitbreiding alle mensen uit de filmwereld.

Het Cineville-model breidt snel uit en wordt na Nederland en België nu ook uitgerold in Oostenrijk en Duitsland, met andere landen op de planning volgend jaar.

Met de uitbreiding van het Cineville-circuit naar het hele land, maakt het team er een erezaak van om het bezoek aan de onafhankelijke bioscopen nog meer te stimuleren, aan de hand van doordachte redactionele keuzes, een actieve communitywerking waarbij pashouders gehoord worden en het aanhalen van de banden tussen de taalgemeenschappen. En dat alles met – een hopelijk aanstekelijke – passie!

CINEVILLE IN CIJFERS

Aantal aangesloten bioscopen: 21

  • Brussel: Aventure, Cineflagey, CINEMATEK, Cinema RITCS, Galeries, Nova, Palace, Vendôme.
  • Vlaanderen: Cartoon’s (Antwerpen), Cinema ZED (Leuven), De Cinema (Antwerpen), Sphinx (Gent) Lumière (Antwerpen), Lumière (Brugge), Lumière (Mechelen)
  • Wallonië: Caméo (Namen), Churchill (Luik), Le Parc (Luik), Plaza (Bergen), Quai10 (Charleroi), Sauvenière (Luik)

Aantal abonnees: 8500 Gemiddelde leeftijd: 35 Mediane leeftijd: 31

Aantal bezoeken in 2023: 123.095
Aantal bezoeken in 2024 (t.e.m. 23.9): 155.410
Aantal bezoeken sinds de lancering van Cineville (juni 2022): 296.942

Wil jij meer weten, alle info vind je hier!

 

Check Also

Regisseur Tim Mielants schiet 51ste editie Film Fest Gent met ‘Small Things Like These’ uit de startblokken!

In aanwezigheid van regisseur Tim Mielants en de cast en crew van openingsfilm ‘Small Things …