Film Fest Gent verwelkomt met trots de Franse filmcomponist, pianist en dirigent Philippe Rombi als eregast op de 24ste editie van de World Soundtrack Awards. Rombi’s werk is te horen in de meeste films van François Ozon; hun samenwerking omvat Swimming Pool, Jeune et jolie, Potiche en meest recent Mon crime. Andere populaire soundtracks zijn Joyeux Noël, geregisseerd door Christian Carion, komedies zoals Bienvenue chez les Ch’tis en Rien à déclarer, beide geregisseerd door Dany Boon en Le Temps des secrets, geregisseerd door Christophe Barratier. Zijn werk werd meermaals erkend door de César Awards en Lumière Awards in zijn thuisland Frankrijk en door de International Film Music Critics Association.
Op 16 oktober brengt Film Fest Gent de crème de la crème van de internationale filmmuziekwereld samen in Muziekcentrum de Bijloke voor de World Soundtrack Awards Ceremony & Concert. Het festival is verheugd om dit jaar Philippe Rombi aan te kondigen als eregast. Een selectie van zijn werk zal worden uitgevoerd door Brussels Philharmonic, onder leiding van maestro Dirk Brossé. Philippe Rombi is geen onbekende voor Film Fest Gent; in 2005 was hij aanwezig op de première van Joyeux Noël en in 2008 maakte hij deel uit van de internationale jury van het festival.
Filmmuziek is de muziek van het leven! De muziek van de ziel, van het gevoel, het ongrijpbare. Het kan sublimeren op klaarlichte dag, of op de loer liggen in de schaduw…
Filmmuziek is het zesde zintuig van de zevende kunst…”
Philippe Rombi groeide op in het zuidwesten van Frankrijk in een muzikale thuis. De platencollectie van zijn oudere broer liet hem al vroeg proeven van de magie van filmmuziek. Zijn passie voor muziek bracht hem naar het Conservatoire National de Région van Marseille waar hij piano en harmonie studeerde en leerde dirigeren bij Léa Roussel, Pol Mule en Pierre Barbizet. Na zijn studie in Marseille schreef Rombi zich in aan de Ecole Normale Supérieure de Musique (ENMP) in Parijs waar hij compositie studeerde. Rombi’s leraar, de Franse filmcomponist Antoine Duhamel, richtte een samenwerkingsverband op tussen de ENMP en de filmschool La Fémis. Via deze samenwerking maakte Rombi zijn eerste filmmuziek voor studentenfilms van onder meer Isabelle Broué.
Deze vroege composities vormden de basis van een zeer vruchtbare samenwerking tussen Philippe Rombi en regisseur François Ozon. Hun samenwerking begon in 1999 met de film Les amants criminels en leidde tot nog twaalf films. Het symfonische werk van Rombi past perfect bij de ambiguïteit van de personages van Ozon, omdat zijn partituren het evenwicht vinden tussen ingetogenheid, lyricisme en fantasie. Hij componeerde de scores voor Les amants criminels (1999), Sous le sable (2000), Swimming Pool (2003), 5×2 (2004), Angel (2007), Ricky (2009), Potiche (2010), Dans la maison (2012), Jeune et jolie (2013), Une nouvelle amie(2014), Frantz (2016), L’amant double (2017) en Mon crime (2023).
Zijn werk met andere regisseurs is even opmerkelijk. Zijn eerste publieke successen waren het resultaat van zijn werk met regisseur Christian Carion, Une hirondelle a fait le printemps (2001) en Joyeux Noël (2005), waarvoor hij werd genomineerd voor een Oscar en zijn eerste César nominatie verdiende. Het was ook het begin van zijn samenwerking met het London Symphony Orchestra en sopraan Natalie Dessay. In 2005 was Philippe Rombi aanwezig op de 32ste editie van Film Fest Gent waar Joyeux Noël het festival opende. Zijn arrangement en compositie van Schuberts “An die Musik” voor Agnès Jaoui’s Comme une image (2004) werd later gebruikt in Wes Andersons Moonrise Kingdom (2012). Dany Boon werkte samen met Philippe Rombi voor zijn enorm succesvolle komedies La maison du bonheur (2006), Bienvenue chez les Ch’tis (2008) en Rien à déclarer (2011). De afgelopen jaren deed Christophe Barratier een beroep op Rombi voor zijn films La nouvelle guerre des boutons (2011), l’Outsider (2016), Envole-moi (2021) en Le Temps des secrets (2022).
Met meer dan 50 titels op zijn naam is Philippe Rombi een gevestigde naam in de Franse film- en muziekindustrie. Zijn meest recente werken zijn de twee psychologische thrillers Boîte Noire (2021) en Visions (2023), geregisseerd door Yann Gozlan; de misdaadkomedie Mon crime en de biopic over de Franse toneelschrijver Marcel Pagnol, Le Temps des secrets. Zijn werk werd geprezen door critici en genomineerd voor talrijke prijzen, waaronder de César Award voor Beste Originele Muziek (Joyeux Noël, Dans la maison, Frantz en Boîte noire) en de IFMCA Award voor Beste Originele Score voor een Drama (Angel, Le Temps des secrets), Beste Originele Score voor een Actie/Avontuur/Thriller Film (Dans la maison), Beste Originele Score voor een Geanimeerde Film (Astérix – le domaine des dieux) en Beste Originele Score voor een Komedie (Bienvenue chez les Ch’tis, Potiche en Mon Crime).
Naast componeren dirigeert Philippe Rombi vaak zelf het orkest tijdens opnamesessies. In 2014 dirigeerde Rombi het Brussels Philharmonic voor de opname van zijn score voor Astérix et Obélix: le domaine des dieux. Tussen filmprojecten door componeert Rombi ook concertwerken, zoals het symfonische gedicht Symphonic Hymn for Harmony dat hij in 2008 schreef voor de Olympische Spelen in Peking en arrangeert hij enkele van zijn composities voor prestigieuze solisten zoals Renaud Capuçon en Alexandre Tharaud.
Praktische info
De World Soundtrack Awards Ceremony & Concert vindt dit jaar plaats in Muziekcentrum de Bijloke in Gent op 16 oktober. Tickets zijn vanaf nu te verkrijgen via de website wsawards.com en filmfestgent.be.