Anora, de tragikomedie van de Amerikaanse Sean Baker (Tangerine, The Florida Project, Red Rocket) die in mei nog met de hoofdprijs ging lopen op het filmfestival van Cannes, heeft een releasedatum gekregen bij ons. Het wordt eind oktober, waarschijnlijk niet toevallig vlak na Film Fest Gent…
De titel van de film verwijst meteen ook naar zijn hoofdpersonage. Anora is een jonge vrouw uit Brooklyn die haar brood verdient als stripper/sekswerker. Haar leven neemt een onverwachte wending wanneer ze in de club waar ze werkt kennismaakt met Ivan, de energieke zoon van een Russische oligarch. Ze schieten enorm goed op met elkaar, en tijdens een dolle week en een trip naar Las Vegas besluiten ze in een zotte bevlieging met elkaar te trouwen. Wanneer dat nieuws Ivans ouders in Rusland bereikt, staat het sprookje echter snel op losse schroeven. En dat mondt uit in een dolle zoektocht naar de intussen verdwenen Ivan, zodat ze het huwelijk nietig kunnen laten verklaren…
«Mijn idee was om het verhaal van Assepoester te vertalen naar het Amerika van vandaag», legt regisseur Sean Baker uit. «Bovendien wou ik de rijken op dezelfde manier in beeld brengen als de andere karakters. Ze zijn tenslotte ook maar mensen van vlees en bloed voor wie je empathie kunt voelen. Het is nooit mijn bedoeling geweest om wie dan ook in het belachelijke te trekken. Anora is een jonge vrouw met een goed gevoel voor humor en een brutale bek. Ze is tenger gebouwd, maar ze slaat zich fysiek uit de slag als het moet.»
«Naarmate ik de film opbouwde, zeiden mijn medewerkers al snel: “Weet je, dit is eigenlijk een punkversie van Pretty Woman”. Ik hou wel van dat idee. Ik heb die film in geen jaren meer teruggezien, maar hij heeft wel duidelijk invloed op me gehad. Iedereen vindt het een goeie film, en iedereen wil geloven in de boodschap die hij verkondigt. Pretty Woman is een echt sprookje. Compleet met de kop in de wolken, perfect om kleine kinderen in slaap te sussen. Zo zitten romantische komedies nu eenmaal in elkaar. Meestal verbloemen ze de waarheid. Ze zijn niet uitgevonden om de realiteit weer te geven. En dat is prima.
«Het is ook de reden waarom we naar de bioscoop gaan, om te dromen, te geloven. In het leven hebben we het soms nodig om ons in te beelden “dat ze samen nog lang en gelukkig leefden, trouwden en veel kinderen hadden”. Het is als een ideaal, iets wat je moeilijk of zelfs helemaal niet kunt bereiken maar wat ook essentieel is om ons naar de Liefde te doen smachten. Een goeie romantische komedie geeft je zin om verliefd te worden. Daarom zijn het ook de beste films voor een first date. Anora hoort daar ook bij, al vertellen wij het verhaal op onze eigen unieke manier.»