Het blijft hard gaan voor de thriller Anatomy of a Fall (Anatomie d’une chute – foto). Vorig jaar kreeg de film de Gouden Palm in Cannes, binnenkort dingt hij mee naar 5 Oscars, en nu is hij ook de grote slokop geworden bij de Franse filmprijzen, de Césars. Ook Le Règne Animal was bij de gelukkigen.
«Ik wil deze prijs opdragen aan alle vrouwen. De vrouwen die het gevoel hebben dat ze vast zitten in hun keuzes, in hun eenzaamheid. De vrouwen die te veel bestaan en de vrouwen die niet genoeg bestaan. De vrouwen die succes hebben en de vrouwen die mislukken. En tot slot de vrouwen die we gekwetst hebben en die de vrijheid hebben gevonden door het aan te kaarten. En aan de vrouwen die daar niet in slagen.» Met die woorden nam Justine Triet, de regisseur van Anatomie d’une chute, tijdens de uitreiking van de Césars de prijs voor beste film in ontvangst. Ze werd daarmee pas de tweede vrouwelijke filmmaker in 49 edities die met de onderscheiding naar huis mocht, na Tonie Marshall voor Vénus Beauté (Institut) in 2000.
Het werd een avond vol pracht, prijzen en geëngageerde toespraken. In haar speech haalde actrice Judith Godrèche hetzelfde onderwerp aan: «We kunnen nu al enige tijd gemakkelijker praten. Het imago van bepaalde geïdealiseerde gelijken is aan het wankelen. De macht lijkt bijna te kantelen. Zullen we de waarheid eindelijk in de ogen kunnen kijken? Onze verantwoordelijkheid nemen? De acteurs en actrices zijn in een wereld die zichzelf in vraag stelt? Ik praat en praat al een tijdje, maar ik hoor jullie niet of nauwelijks. Waar zijn jullie? Wat denken jullie?»
Uiteindelijk kwam Anatomy of a Fall dus als grote winnaar uit de bus met 6 onderscheidingen. Le Règne Animal was ook zeer tevreden met 5 prijzen (zij het niet de belangrijkste). Daarnaast kregen actrice/cineast Agnès Jaoui en Christopher Nolan elk een ere-César voor hun hele carrière.
Dit is het volledige palmares (de winnaar staat in het vet):
Beste film
- Anatomie d’une chute (Anatomy of a Fall) van Justine Triet
- Chien de la casse van Jean-Baptiste Durand
- Je verrai toujours vos visages van Jeanne Herry
- Le Procès Goldman van Cédric Kahn
- Le Règne animal van Thomas Cailley
Beste regie
- Catherine Breillat voor L’Été dernier
- Thomas Cailley voor Le Règne animal
- Jeanne Herry voor Je verrai toujours vos visages
- Cédric Kahn voor Le Procès Goldman
- Justine Triet voor Anatomie d’une chute
Beste acteur
- Romain Duris voor Le Règne animal
- Benjamin Lavernhe voor L’Abbé Pierre
- Melvil Poupaud voor L’Amour et les Forêts
- Raphaël Quenard voor Yannick
- Arieh Worthalter voor Le Procès Goldman
Beste actrice
- Marion Cotillard voor Little Girl Blue
- Léa Drucker voor L’Été dernier
- Virginie Efira voor L’Amour et les Forêts
- Hafsia Herzi voor Le Ravissement
- Sandra Hüller voor Anatomie d’une chute
Beste acteur in een bijrol
- Swann Arlaud voor Anatomie d’une chute
- Anthony Bajon voor Chien de la casse
- Arthur Harari voor Le Procès Goldman
- Pio Marmaï voor Yannick
- Antoine Reinartz voor Anatomie d’une chute
Beste actrice in een bijrol
- Leïla Bekhti voor Je verrai toujours vos visages
- Galatéa Bellugi voor Chien de la casse
- Élodie Bouchez voor Je verrai toujours vos visages
- Adèle Exarchopoulos voor Je verrai toujours vos visages
- Miou-Miou voor Je verrai toujours vos visages
Beste vrouwelijke ontdekking
- Céleste Brunnquell voor La Fille de son père
- Kim Higelin voor Le Consentement
- Suzanne Jouannet voor La Voie royale
- Rebecca Marder voor De grandes espérances
- Ella Rumpf voor Le Théorème de Marguerite
Beste mannelijke ontdekking
- Julien Frison voor Le Théorème de Marguerite
- Paul Kircher voor Le Règne animal
- Samuel Kircher voor L’Été dernier
- Milo Machado-Graner voor Anatomie d’une chute
- Raphaël Quenard voor Chien de la casse
Beste originele scenario
- Justine Triet & Arthur Harari voor Anatomie d’une chute
- Jean-Baptiste Durand voor Chien de la casse
- Jeanne Herry voor Je verrai toujours vos visages
- Nathalie Hertzberg & Cédric Kahn voor Le Procès Goldman
- Thomas Cailley & Pauline Munier voor Le Règne animal
Beste niet-originele scenario
- Valérie Donzelli & Audrey Diwan voor L’Amour et les Forêts
- Vanessa Filho voor Le Consentement
- Catherine Breillat voor L’Été dernier
Beste soundtrack
- Gabriel Yared voor L’Amour et les Forêts
- Delphine Malausséna voor Chien de la casse
- Vitalic voor Disco Boy
- Andrea Laszlo De Simone voor Le Règne animal
- Guillaume Roussel voor Les Trois Mousquetaires
Beste geluid
- Julien Sicart, Fanny Martin, Jeanne Deplancq & Olivier Goinard voor Anatomie d’une chute
- Rémi Daru, Guadalupe Cassius, Loïc Prian & Marc Doisne voor Je verrai toujours vos visages
- Erwan Kerzanet, Sylvain Malbrant & Olivier Guillaume voor Le Procès Goldman
- Fabrice Osinski, Raphaël Sohier, Matthieu Fichet & Niels Barletta voor Le Règne animal
- David Rit, Gwennolé Le Borgne, Olivier Touche, Cyril Holtz & Niels Barletta voor Les Trois Mousquetaires
Beste beeldvoering
- Simon Beaufils voor Anatomie d’une chute
- Jonathan Ricquebourg voor La Passion de Dodin Bouffant
- Patrick Ghiringhelli voor Le Procès Goldman
- David Cailley voor Le Règne animal
- Nicolas Bolduc voor Les Trois Mousquetaires
Beste montage
- Laurent Sénéchal voor Anatomie d’une chute
- Francis Vesin voor Je verrai toujours vos visages
- Valérie Loiseleux voor Little Girl Blue
- Yann Dedt voor Le Procès Goldman
- Lilian Corbeille voor Le Règne animal
Beste kostuums
- Jürgen Doering voor Jeanne du Barry
- Pascaline Chavanne voor Mon crime
- Tran Nu Yên Khê voor La Passion de Dodin Bouffant
- Ariane Daurat voor Le Règne animal
- Thierry Delettre voor Les Trois Mousquetaires
Best decors
- Emmanuelle Duplay voor Anatomie d’une chute
- Angelo Zamparutti voor Jeanne du Barry
- Toma Baquéni voor La Passion de Dodin Bouffant
- Julia Lemaire voor Le Règne animal
- Stéphane Taillasson voor Les Trois Mousquetaires
Beste visuele effecten
- Thomas Duval voor Acide
- Lise Fischer et Cédric Fayolle voor La Montagne
- Cyrille Bonjean, Bruno Sommier & Jean-Louis Autret voor Le Règne animal
- Olivier Cauwet voor Les Trois Mousquetaires
- Léo Ewald voor Vermines
Beste korte animatiefilm
- Drôles d’oiseaux van Charlie Belin
- Été 96 van Mathilde Bédouet
- La Forêt de Mademoiselle Tang van Denis Do
Beste korte documentaire
- L’Acteur, ou la surprenante vertu de l’incompréhension van Hugo David & Raphaël Quenard
- L’Effet de mes rides van Claude Delafosse
- La Mécanique des fluides van Gala Hernández López
Beste korte fictiefilm
- L’Attente van Alice Douard
- Boléro van Nans Laborde-Jourdàa
- Rapide van Paul Rigoux
- Les Silencieux van Basile Vuillemin
Beste animatiefilm
- Interdit aux chiens et aux Italiens van Alain Ughetto
- Linda veut du poulet! van Chiara Malta & Sébastien Laudenbach
- Mars Express van Jérémie Périn
Beste documentaire
- Atlantic Bar van Fanny Molins
- Les Filles d’Olfa van Kaouther Ben Hania
- Little Girl Blue van Mona Achache
- Notre corps van Claire Simon
- Sur l’Adamant van Nicolas Philibert
Beste debuutfilm
- Bernadette van Léa Domenach
- Chien de la casse van Jean-Baptiste Durand
- Le Ravissement van Iris Kaltenbäck
- Vermines van Sébastien Vaniček
- Vincent doit mourir van Stéphan Castang
Beste buitenlandse film
- Rapito van Marco Bellocchio (Italië)
- Fallen Leaves van Aki Kaurismäki (Finland)
- Oppenheimer van Christopher Nolan (VS)
- Perfect Days van Wim Wenders (Duitsland)
- Simple comme Sylvain van Monia Chokri (Canada)